Friday 10 August 2012

MANJA

SALAM..
pembuka bicara... semalam tak sempat nak update.. banyak sangat kerja kat office.. arrggghhh... balik2 je pengsan terus lah... LETIH!!!

MELAMPAU - MASA KECIK..
topik ari hari ne aku pilih sebab aku tengok cara mak ayah aku manjakan adik aku... kazen2 aku manja anak sedara aku... sumpah aku tak suka budak-budak terlalu dimanja kan secara melampau... budak jadi mengada-ngada.. n seriusly mereka akan jadi sangat-sangat melampau kalau didik macam tu dari kecik.. contoh my little brother.. dia tau apa yang dia rosakkan dia akn dapat baru... dvd player kat rumah dh 4 kali tukar aku rasa.. memang tak mahal tp kalau dh kerap sangat tukar tak ke membazir jugak macam 2... buy cd... even pired cd if 1 piece RM5... kalau beli 5 keping dah berapa... then same story as before sebab cd lama dh rosak... geram tak macam 2... meluat kan... and my anak sedara jadi pemalas... kalau mengantuk tak mahu jalan.. nak dukung.. beb... dia tu 35kg... YEAH... 35KG = OBESITI KANAK-KANAK... how come nk dukung macam 2... OH MY GOD... jangan la melampau sangat layan kerenah budak-budak ni... sempit kpala mereka nanti... asyik layankan budak nak makan apa.. bagi makan even tau benda tu tak elok makan selalu...  bila keluar depan mata tengok mak bapak layan ank.. WOW... MELAMPAU... manjakan sangat... YES... KITA KERJA UNTUK ANAK-ANAK.. BUT JANGAN LA MELAMPAU!!! budak 2 akan membesar nanti... macam mana dia nk face life kalau sikit-sikit tell parents... ask money... semua parent nk uruskan... masa kecik merajuk belikan toys.. fast food... dah besar belikan motor.. kereta... omg... pening kepala... melampau weh... tolong lah... atuk nenek dulu jaga anak macam mana... jad manusia budak-budak 2...thats our parent... pewaris kita satu hari nanti lagi pandai main parang dalam computer dari reality..

MELAMPAU - DAH DEWASA..
cikgu pukul mengadu... cikgu kena serang.. kena saman... bergaduh dengan kawan mak bapak masuk campur... sudahnya mak bapak gaduh lagi teruk... dah tak ada sifat kejiranan and ukhwah dalam hidup.. macam mana nak bersatu... cukup umur ambik lesen... tp before tu lagi dah dapat rempit dengan motor.. angkut anak orang naik motor... cukup 17 ambil lesen kereta.. dapat pulak kereta,, lagi jauh langkah... duit minyak mak ayah bagi.. tp awek yang naik kete hari-hari... mak ayah jejak kete pun tak lagi.. dapat motor rempit atas jalan... dapat kereta port tepi semak.. tau2 beranak... umur baru 18.. masuk penjara... KES BUANG BAYI... pendek akal BUNUH DIRI sebab bf tak mengaku salah... apa nasib BAYI 2.. bukan ke baka yang baik datang dari keluarga yang baik juga.. kalau dah datang dari hasil yang haram... heeemmmmm..... ada mak bapak yang nk jaga lagi anak.. sanggup nikahkan.. sanggup gugurkan pulak.. bagi duit... WAKE UP PARENTS!!! sampai bila??? nyawa korang makin pendek... mana tau nyawa anak lebih pendek dari kalian.. aku pernah buas... pernah bebas.. tp keluarga tak pernah sokong aku... kena marah... but turn my little brother senyap... he just 6 years old.. manja macam baby... sumpah meluat....

SAYA BERJANJI... IF ADA ANAK NANTI.. SAYA AKAN AJAR ANAK SAYA BERDIKARI... BUAT STYLE MAT SALLEH.. TAK MAHU MANJAKAN ANAK-ANAK..

WAKE UP PARENT!! ANAK2 MASA DEPAN NEGARA!! SAMPAI BILA???

No comments:

Post a Comment