Monday 13 August 2012

TAK PUASA...

SALAM... SALAM RAMADHAN BUAT SEMUA UMAT ISLAM...
hye2... kali ni nak talk pasal puasa... ye lah.. sempena bulan puasa ni macam-macam ragam kita jumpa kan... yang bulan-bulan lain sihat... bulan puasa mula lah buat hal.. GASTRIK LAH... DEMAM LAH... macam-macam penyakit ada.. semak lak aku dengar... HELLO.. me pun ada gastrik ya... migrain... tp boleh je puasa even on that time I NEED MY MEDICINE DEMN MUCH... sakit sgt2... tetap puasa!!!

Dulu...
aku jarang puasa penuh... memang la perempuan tak boleh nk puasa penuh kan... tapi yang lebih dr uzur tu pun aku susah nk buat... de je mood malas... tak nak puasa... zaman jahil... muka slamber masuk mcd... kfc.. pizza... beli makanan tengah-tengah hari.... YEAH.. LUNCH TIME!!! DIULANGI... LUNCH TIME!!!... slamber beli makanan kat kedai mamak... memang tak ada rasa malu time 2... me n my friend tak kisah pun mata orang pandang.. mulut orang mengata... yang penting WE LOOK HEBAT... now aku sedar... tak hebat mana orang tu kalau tak boleh menahan diri dari hawa nafsu... this year 50% off me dh change... aku mula puasa penuh... now, only 3 day off... aku dah kureng la nak ponteng puasa semata-mata dahaga.. sebab tak tahan panas...

Sekarang...
aku tetap bertahan even org kat sebelah sedap makan.. aku cool je... tak tahu nape... mungkin sebab zaman dh berubah... im 23 now... dah besar... dah boleh pikir baik buruk dalam hidup... mungkin aku sedar yang dosa aku dh cukup power nak bawak aku masuk neraka.. atleast aku de buat apa yang tertulis dalam rukun iman... aku tetap islam walaupun pernah jauh hanyut....

aku pelik sangat2 tengok orang tak puasa ni.. depa tak rasa takut ke dengan tuhan... tak rasa segan ke dengan anak-anak... YA ALLAH... MOGA AKU DIHINDARKAN DARI BERPERANGAI SEPERTI ITU... MOGA IMAN KU SEMAKIN TEBAL UNTUK DUGAAN YANG DIBERIKAN... setiap kali tak larat aku akan pikir umat islam diluar sana... yang hari biasa pun umpama puasa... seperti umat islam di palestin... dia iraq.. macam mana hidup mereka..sedangkan kita berbuka dengan berjenis-jenis makanan.. mereka belum tentu mendapat setitik air... sayu hati bile teringatkan mereka... insan seagama yang jauh d mata...

akhir kata...
BERPUASALAH ANDA.. SEBELUM NAFSU ITU TERUS MATI....

No comments:

Post a Comment